Ol Girigiri, District Hospital & Childrens Home

Ol Girigiri er navnet paa den Primary School som vi besoegte baade tirsdag og onsdag i denne uge! Det er vores facilitator James, som grundlagde skolen i 1993 da han bare var 23 aar gammel! Skolen har omkring 100 boern og det var virkelig en meget anderledes oplevelse end hvad husker fra min egen folkeskole.. Over 40 boern i hver klasse hvor enkelte sidder og ikke har papir og blyant og der er langt fra boeger til alle saa de maa deles. Efter den Kenyanske regering gjorde skolegang gratis for alle boern i 2003, har saa mange boern (specielt piger) stroemmet til skolerne, og desvaerre er der stadig ikke materialer til dem alle idag. Selvom skolen er gratis skal de stadig betale for mad, skoleuniformer, loen til kokken og andre smaating – saa derfor er det stadig ikke alle der har raad til at sende deres boern i skole..
Onsdag skulle vi selv undervise boernene og det var udfordrende men virkelig sjovt, og meget anderledes! Boernene rejser sig op, naar man traeder ind i lokalet og gaar op og hvisker tavlen ren for dig, naar der mangler plads! Jeg glaeder mig til at komme ud paa min placement i Uganda og undervise :)

District Hospital var desvaerre ogsaa et af de steder jeg har besoegt iloebet af denne uge. Under en fodboldkamp onsdag eftermiddag kom en af de andre GV (global volontoere) saa meget til skade at han var bevidsloes i omkring 6 timer! Jeg og 3 andre koerte med ham til hospitalet foerst i Nanuyki og derefter til Nairobi for at han kunne faa en CT-scanning. For at goere en meget lang historie kort, saa var det en hjenerystelse som er gik over iloebet af 24 timer, og han har det helt fint idag, og vi er alle tilbage paa platformen! 1 ting har jeg laert af denne oplevelse, og det er at jeg virkelig vaerdsaetter hvordan det danske sundhedssystem haenger sammen og hvordan vores hospitaler fungere!

Childrens Home i Nanuyki besoegte vi idag! Et virkelig dejligt besoeg med saa soede boern og inspirerende personale! Det er vildt at opleve saa mange forskellige steder her i omraadet og saa have den mening at et liv paa det her boernehjem er til at fortraekke iforhold til et liv nogle af de andre steder vi har set! Saadan har jeg det i hvert fald…

Ha en dejlig weekend derhjemme :)

En tanke om “Ol Girigiri, District Hospital & Childrens Home

  1. Det lyder godt nok spændende! Især det med skolen og undervisningen. Nu vil vi snart gerne se nogle billeder!! :D

Skriv en kommentar